tirsdag den 4. maj 2010

Fremmede kulturer

Jeg har ævlet om det før, ikke? Det der med, hvor lille ens verden bliver, når man er på barsel. Mentalt er jeg ved at åbne skodderne lige så langsomt, men den helt fysiske trummerum er nærmest ens fra dag til dag. Jeg kender efterhånden mine trilleruter ned til mindste vejskilt og kan manøvrere rundt i selv den søvnigste tilstand.

I dag havde jeg et ærinde i en anden bydel, og måske ville det ikke røre nogen som helst andre end mig, men hallo, hvor var det en anden verden at træde ind i, derude ved Trianglen og Nordre Frihavnsgade.

Der er jo rent. Og pænt. Som i nydeligt. Mødrene har ikke noget, der ligger og roder i barnevognens underetage. Genbrugsbutikkerne ligner noget, der kunne ligge inde omkring Kongens Nytorv. Der er ikke noget grafitti. Manden, der delte Berlingske Tidende ud på et gadehjørne, sprang mig over. Helt bevidst.

Og så har de sådan noget her:


Det er en cykelparkering. Jeg aner ikke, hvordan den fungerer, men der stod cykler indeni. Og den var stemplet af både det ene og det andet og Københavns Kommune. Så hvorfor har vi dem ikke på Nørrebro?

Der var også nogle vandposter. Tror jeg. Eller hvad er meningen?


I denne fjerne galakse taler de åbenbart også et andet sprog...


Hvad står der, siger du?

Vi ska vask, står der.

Det var et møntvaskeri.

8 kommentarer:

  1. jeezz, min tyske mand var ved at DØ første gang han så de der fancy "cykelovertræk" - på Vesterbro har vi dem også ... ehh, bare i en lidt mere lusket of hærget udgave ;D

    nørrebro, kom ind i KAMPEN!!

    SvarSlet
  2. Vi er blevet sprunget over på det groveste! Kommunal diskrimination, siger jeg!

    Men ehm...hvordan virker de?

    SvarSlet
  3. Arj, du kom først! Den cykelparkeringsbil har stået på min hitliste siden den blev stillet op. Det er en førsøgsordning fra kommunen, der er kun to i omløb, en på Østerbro og en på Vesterbro. Og jeg forstår godt at de ikke har sat en op på Nørrebro i denne fase, for den var jo blevet totalt hærget og overmalet, uden at nogen havde løftet så meget som en pegefinger. Jeg elsker mit hood (ved du), men jeg ville ønske at vi var bedre til at passe på det.

    Det kan være at det hjælper med en elsk-din-nabo-dag som den vi har på lørdag. Jeg glæder mig ihvertfald. :-) Sandra

    PS! ViSkaVaskHvorSkaDuHen? Kender du ikke den?

    SvarSlet
  4. Sandra, jeg ved det godt. Den ville blive smadret og/eller tryllet om til en anarkistisk gadecafé i løbet af no time :-D

    Men jeg kender altså ikke det der viskavaske-koncept? Burde jeg det? Er det et ordsprog? Argh?

    SvarSlet
  5. Ej, gider nogen lige at være sød at forklare, hvordan den der plastikbil med cykler indeni virker, og hvad formålet er?

    Jeg tror altså heller ikke, der er nogen steder i Århus den slags ville få lov til at stå i fred.

    Jeg er vild med din beskrivelse af, at man kender sine sine ture med barnevognen ned til mindste deltalje. Jeg husker det tydeligt. :-)

    SvarSlet
  6. hey flo, nu har jeg hængt her i flere dage, Fordi jeg elsker din blog.
    K XXX

    SvarSlet
  7. Selv om jeg bor lige om hjørnet fra cykelparkerings-bilen, aner jeg heller ikke, hvordan den fungerer. Men den er fin. Og grøn. Og ja, det er vandposter, de der på Melchiors Plads.

    Ang. genbrugsbutikkerne, så er de ikke helt shabby, men de to, der ligger på Ndr. Frihavnsgade og kalder sig 'luksus-genbrug', de er jo ikke RIGTIGE genbrugsbutikker. Det er bare sådan nogle steder, der faciliterer mødet mellem Østerbro-mor og mærketøj. Til en lidt billigere penge. Fint koncept, men stik mig en rigtig genner med udtrådte sko og lugten af loft any time...

    I øvrigt, så passer det ikke helt, det der med, at mødrene på Østerbro ikke har noget, der roder i barnevognen. Du må bare have været der en dag, hvor jeg ikke turede rundt i gaderne. For jeg lover dig, at jeg roder... :-)

    SvarSlet
  8. Sådan en plastikbil ville jeg gerne købe til min fortorvskant de uger jeg ikke har bil og børn, for naboen som er tømrer parkerer sit motherfuckerstore monster af en varevogn foran mit hus, fordi (tror jeg) han ikke selv gider glo på den når han har fri!

    SvarSlet