lørdag den 15. maj 2010

Mandagslinks, foto edition

Jeg er langt fra fan af den der krumme-tæer-mobbe-humor, hvor man griner af andres fejl og kiksetheder - eller værre: Grov-udstiller sine egne, så vi rigtig kan være sammen om at dyrke den dårlige smag i realismen og sarkasmens navn. "Harh harh, hvor er jeg grim/middelklasse-agtig/utjekket/Frank Hvamsk, men jeg er stadig bedre end dig, for jeg kan se det selv." Jeg bliver gal og får ondt i retfærdigheden af det.

Men den her side er nu lidt sjov. For det er folk selv, der sender deres evindeligt mærkelige, ufrivilligt freudianske, knallerthårstouperede familiebilleder ind, og hvis der er noget, vi alle sammen har, så er det da et underligt familiebillede et eller andet sted.

Først en familie, der virkelig har et patriarkproblem...


...en, hvor det sorte får er pacifist...


...og en, der har forstået selvironiens skønhed. Forhåbentlig.


Se masser af awkwardness her.

Der ser ud til at være et lille fototema i dag, kære læsere. Der er vel ikke Copenhagen Photo Festival for ingenting? Næste sag er en samling fotos fra starten af 1900-tallet, autochromes, hedder de, og de er en del af franske Albert Kahns dengang imponerende projekt med at tage billeder i hele verden. Han gjorde det, og han gjorde det oven i købet i farver. Billederne har åbenbart været gemt lidt af vejen, så vidt jeg kan forstå, og det gør det jo bare endnu bedre, at man nu kan få lov at se verden af i går i andet end støvet sort/hvid.

Se f.eks. den franske Madame med moppen Colette her... er de ikke søde? De minder mig om sangen om Hubertus.


Eller hvad med Hr. og Fru Træsko her?


Eller Irak i en helt anden tidsalder?


Se mere her.

Næste levende billede, bogstavelig talt, er Alexa Meade, som tager fotos, der ligner malerier, fordi de er fotos af mennesker med maling på. Forvirret?



Og mens vi er i jeg-ved-ikke-hvad-jeg-skal-tro-afdelingen, kan man passende se her.

Foto eller maleri?


Og så, lidt uden for kategori, kommer her noget, som vækker minder for mig. I min barndoms/ungdoms biograf hang der, så længe jeg kan huske tilbage, en masse polske filmplakater, som var nogle helt udsyrede malerier. De beskrev filmen, men i et helt, helt andet formsprog end det, man var vant til fra amerikanske film, hvor tre vrede/bange/sexede/whatever closeups af ansigter med noget, der eksploderede/fløj ud i rummet/blev stjålet bagved var måden, man lavede filmplakater på. De polske var nærmest fri fortolkning, nærmest kunst.

Frem til pointen: Her er en lille samling af foreign movie posters, og det er en ynk, som de bliver kommenteret i billedteksten. Så fat dog, at det det interessante ved dem ikke er det, de viser, men hvordan, de viser det. Kan du stave til k-u-l-t-u-r-k-l-ø-f-t, americano stupido? Nå, *host*, undskyld.



Og har vi vist også set nok lysbilleder for i aften, hva?

Derude på internettet bliver jeg VED med at falde over Star Wars-relaterede ting og sager, hvilket egentlig er mærkeligt, for jeg har måske kun set filmene et par gange eller tre, og ja, det ER jo nørd-heaven, det univers, men altså... Jeg er nok lidt mere fascineret af hele hypen omkring det - de uendelige myriader af galakser af dimser, der har med Star Wars at gøre, izær med ham der manden med astma og den sorte hjelm, som viztnok er nogens far, ing? For det er sgu ikke småting. Så i erkendelse heraf kan jeg jo passende lave en underafdeling af Mandagslinks, helliget the dark side. Så, uden videre snak, aflsutter jeg hermed med at præsentere...ta tah:

Ugens Darth


5 kommentarer:

  1. Burde det ikke hedde ugens Vader? Darth er jo bare en titel - og så kunne der jo være tale om en hvilken som helst Sith-lord?!

    SvarSlet
  2. Haha, der kan du bare se - jeg er slet ikke nok med på de finere detaljer. Men jo, vi kalder den sgu Ugens Vader.

    SvarSlet
  3. Hvis du har en ting for polske filmplakater, så skulle du måske kigger her:

    http://filmplakaten.com/

    Sidst, jeg var inde og kigge i gemmerne fortalte han, at han ville få nogle gamle, polske filmplakater hjem til sommer. Han har nogle virkelig fantastiske ting, og er såååå rar!

    SvarSlet
  4. Der er jo også Darth Maul som Leo siger, kan man købe noget med ham også?

    SvarSlet
  5. @Morfar

    Og Darth Sidious (kejseren) og Darth Tyranus (Count Dooku).

    SvarSlet