fredag den 5. marts 2010

Spending time with strangers

“Spending time with strangers has brought me closer to humanity. When I walk in the street I no longer feel surrounded by anonymous drones. I see people with their insecurities and their vulnerabilities. It has inspired a feeling of being connected to others.”
Yasmine Chatila


Den her fotoserie ramte virkelig noget i mig, især på grund af bølgeskvulpet fra den sidste tids bloggeri om anonymitet, nysgerrighed og fællesskab. Den hedder Stolen Moments og er en række billeder af tilfældige mennesker i deres vinduer i New York.

Foto: Yasmine Chatila

I den tilhørende pressemeddelelse står der:

With the proliferation of consumer spy shops, online social networks and aggressive government legislation that has almost all but erased our right to privacy, we are shifting from a society that fears being watched to one that accepts it as the norm.

Tag et kig på billederne. Bliver du forarget? Genert? Bange for, om der er nogen, der også kigger på dig? Tryg ved det? Rørt? Eller bliver du grebet, som fotografen, af en følelse af fællesskab med humanity? Jeg tror, jeg nåede igennem alle disse følelser, da jeg så dem, og jeg ved endnu ikke, på hvilken jeg er landet.

Under alle omstændigheder er det fantastiske billeder. Jeg vil i hvert fald kigge mere op og ind, næste gang jeg går en aftentur.

5 kommentarer:

  1. Hmm. Lige umiddelbart blev jeg forarget. Ikke så meget fordi hun har taget billeder af intetanende mennesker, (det kunne jeg sådan set godt selv finde på). Det er mere fordi, den linse hun har brugt, jo har været enorm!!! Som i teleskop-agtig-kæmpe! Så det virker mest som om hun har siddet og ventet og luret, og så grænser det, efter min mening, mere til at udspionere folk i deres intimsfære på den ækle måde, end til at gå en aftentur og knipse tilfældige mennesker i et vindue?

    SvarSlet
  2. Enig med Hella! :-)

    Overordnet set synes jeg, at idéen er rigtig god, men mange af billederne går efter min mening for tæt på. I bogstaveligste forstand. Jeg havde ikke behøvet en overdreven zoomen ind på div. ansigtsudtryk - faktisk ville jeg have foretrukket lidt distance, så der blev levnet lidt mere plads til at forestille sig.

    Men når det er sagt, så synes jeg rigtig godt om mange af billederne. Kunne dog godt tænke mig at se dem 'live' i stedet for på computerskærmen, som jeg ikke er sikker på yder dem fuld retfærdighed...

    SvarSlet
  3. Meget smukke billeder, men jeg føler at jeg ser noget jeg ikke har lov til. Frygteligt for dem der nu er ufrivilligt udstillet nøgne på www, og tænk at blive udråbt til "fat girl in the window", puha, heller ikke god.

    Det kunne være interesseant at fange fotografen selv på den måde, med telelinse, i et privat øjeblik, og udstille det. Bare for at se om hendes teori kan bære den vej rundt.

    Godt fundet, af dineren, iøvrigt.

    SvarSlet
  4. Oh my! Selvom de er hudløst grænseoverskridende, er jeg virkeligt taget lidt med storm af de billeder. De viser liv bag de store anonyme bygninger på en måde, der rører mig. Jeg ville hade at se mig selv nøgen i den serie, men hold hvor de rigtigt nok kan en sætte en masse tanker igang!
    Fedt de kom op at hænge på væggen i din diner, så jeg kunne lure med på dem!

    SvarSlet
  5. Det kan være nok så smukke billeder, men det er så grænseoverskridende ikke i orden. Jeg er sådan en provinstøs, der (engang) ikke kendte de uskrevne regler. Så når jeg var på besøg hos byboere, med genboer, havde jeg en fest, som fjernsyn aldrig kunne konkurrere med. Jeg har så fået læst og påskrevet (mere end en gang) og forstår det jo så udemærket godt. Det kræver pli at være så tæt på hinandens privatsfære. Jeg lærte det på en børneintensiv afdeling. At se uden at kigge. At give fred til at være i fred.
    Og så kan billederne være nok så fascinerende. Dog, særligt den med nøgen teenagepige er altså helt vildt meget ikke i orden.

    SvarSlet