torsdag den 25. februar 2010

Dumt

I disse Paradise Hotel-tider, hvor ung, solbranket og dum som en dør er kvindeidealet i visse samfundslag, græmmer jeg mig helt ind i min lille halvstuderede sjæl, når jeg ser en reklamekampagne som den her:


Ja, reklamemennesker - det er sjovt at gå mod strømmen med et overraskende slogan og tage pis på dem, der siger undgommen er dum som snot. Men mellem linjerne står der også noget temmeligt sørgeligt om måden, man når en køberskare på, og noget om, at det stadig åbenbart ikke er smart at være klog (selvom alle render rundt med latterligt store nørd-briller). Åh, hvor det irriterer mig, og så kan I værsgo kalde mig Fru Møghe og råbe "stol ikke på nogen over 30". Jeg bliver så træt af den slags.

Det vil måske bare altid være sådan, at de dumme og de lækre dominerer sendefladen, mens dem, der rent faktisk har læst en bog om noget, er dem, der tilrettelægger lortet. Go figure.

Nå, moving on. Dumhed er vist dagens tema, for når service/trusselsmeddelelser ser sådan her ud, så har man altså ikke særligt høje tanker om sine (cyklende) kunder:


Der er også det med de dumme, at de altid vil mobbe de kloge. Og de kloge vil tage hævn senere i livet. Men på barnestadiet er hierarkiet stadig brutalt til fordel for dem, der er dumme nok til at skrive sådan noget her på væggen i gården:


Så er det godt, man kan få finpudset sin paratviden i det nærmeste Snapple-låg.


8 kommentarer:

  1. Suk altså. Det er jo tragikomisk!

    SvarSlet
  2. Jeg havde det på samme måde med Dieselreklamen, indtil jeg så den i et blad. I sin fulde længde hedder den:

    "Smart listens to the head. Stupid listens to the heart."

    Og så synes jeg egentlig, at budskabet er fint nok. Trods alt.

    (Ps: Jeg ejer ikke et stykke Diesel-tøj, og er ikke på lønningslisten.)

    SvarSlet
  3. Arh, ja okay så. På butiksruden stod der også "smart may have the brain, but stupid has the balls". Stadig ikke så overbevisende, hvis du spørger mig :)

    SvarSlet
  4. Lad os gøre Cranberrylåget til præsident!

    SvarSlet
  5. jeg er med dig hele vejen her, Fie. Så for aller første gang et kvarter af Paradishotellet i foregårs og blev ikke en gang underholdt, ikke engang provokeret ikke engang opflammet og ikke engang gal. Jeg dødkedede mig snarere, og blev i dårligt humør derudover. Fordi jeg har kusiner i Jylland der forguder programmet, og fordi hele den kultur og de værdier (kvindeidealer ect) programmet repræsenterer, er vidt udbredt. Tænk at vores døtre skal vokse op med de normer og forvrængede scalaer for hvordan man skal være. Vi har vel nok ansvaret for at lære dem noget andet!

    SvarSlet
  6. Det er måden man ser sine kunder på. Og det er ikke kun teenage målgruppen man ser ned på. Hvis jeg foreksempel nogensinde havde handlet med L'Easy, ville jeg føle mig meget dum lige nu. Jar fadder ekk en meter! Helt ærligt?! Eller de grimme nudister der sidder og bøver i sofaen, fordi de vil sælge os telefon abonnementer. Eller Kims. Kun i Danmark, siger jeg bare. Den var ikke gået andre steder.

    Forhåbentlig kommer det ikke til at farve en hel generation (vi må gøre noget). :-) Sandra

    SvarSlet
  7. Ha ha det er da genialt! Den er af glas!! Nå ikke bakelit eller hvad?-) SKØNT!!

    SvarSlet