mandag den 31. august 2009

En helt ny verden

Det er altså svært at vide, hvor man skal starte, når man på to måneder har oplevet noget, der gør så fysisk ondt, er så stort og vildt, så overraskende, smukt, angstprovokerende, kærlighedsfyldt og som giver så store dønninger ind i resten af livet som fødslen af et barn. Så jeg har taget tilløb i et stykke tid nu...

For syv uger siden havde jeg alverdens tid til at blogge omhyggeligt hver dag, tage billeder af småting og ævle op og ned ad stolper om min egen navle. Nu er tid ikke noget, jeg har, men noget, jeg allernådigst får. Og så skal den helst bruges på at sove.

Anyway. På min søde mands 30 års fødselsdag blev lagkage og gæster afløst af veer, nærmest det øjeblik, de var ude af døren - og ved midnat lå jeg og skreg på Frederiksberg Hospitals fødestue. Så højt og ukontrolleret, at anæstesilægen brølede mig ind i hovedet, at jeg skulle holde min bøtte, for ellers kunne han ikke give mig den epiduralblokade. Og tak til ham for at give mig så stort et chok, at jeg lå helt stille og kunne lade the sweet, sweet drugs virke. Selvom Henrik godt nok var lige ved at slå ham i gulvet...

Kl. 10.09 om morgenen d. 13. juli kom lille Viola så til verden. Og her har hun været siden.


Enhver, der er med i den her hemmelige klub af forældre, som man ikke kunne forstå før, ved, at det er helt gakkelak med følelserne efter sådan en fødsel. Men på den tid, der er gået, har vi ikke "bare" skullet vænne os til at være forældre. Viola fik nemlig konstateret en sjælden stofskiftedefekt, som bl.a. betyder, at der er strikse kostrestriktioner, hun skal følge hele livet, og at hun i nødstilfælde kan blive så syg, at hendes organer tager skade. Det var et chok, som stadig sidder i kroppen på os og vil gøre det længe.

Måske kan jeg en dag skrive mere om, hvad det går ud på, men det bliver ikke nu. Jeg kan blot fortælle og berolige med, at hun er en rask, glad, sød, normal lille bebs, som er i rivende udvikling lige nu. Og som griner og pludrer og fægter med arme og ben ved enhver chance hun får.


Så lad mig i stedet dele min enorme og vidunderlige og konfuse moderskabsglæde med jer - og råbe et kæmpe hurra for den første blog på Flo's Diner - mama edition - og for den smukke Viola, der fylder 7 uger i dag!

Hurraaaaaah!


3 kommentarer: