fredag den 16. januar 2009

Maven og mig

Folk er begyndt at røre ved min mave. Jeg får et chok hver gang, der bliver rakt et par hænder ud mod mig – som om jeg skal have tæsk. Men så går det op for mig, hvad der foregår, og splitsekundet efter er det for sent at flytte sig. Jeg ser ned, og et par fremmede eller fjernt bekendte hænder ligger nu på min mave - og hvis det går højt, aer de også.

Almindeligvis rører man jo ikke ved hinanden - andet end på hænderne og afmålt ved korte knus, med mindre man er rigtig gode venner. Maven er faktisk et meget privat sted. Jeg har personligt aldrig vist den frem, heller ikke på stranden. Det holdt hårdt, men jeg kom da igennem 90’erne uden at eje en stumpet bluse.

At blive rørt på sin gravide mave føles lidt som at blive taget på røven i bussen, og så bare smile og sige, ”ja, den bliver sørme større og større.” Tænk, hvis jeg gik og rørte folk på deres maver. Måske skulle jeg til at gøre det, som en helt nonchalant gengældelsesgestus. For hvad fanden siger man? ”Gider du godt lade være med at pille mig på maven?” Det ødelægger ligesom samtalen til at starte med, ikke?

Folk gør det jo af venlighed og nysgerrighed og i en illusion om, at en gravid kvinde har smidt sin kropslige identitet som en gammel frakke og nu kun består af mave, bryster og baby. Man bliver fælleseje i det store frugtbarhedskosmos. Men come on. Man kunne da godt vride hjernen og lige tænke over, at man er i gang med at overskride en meget intim grænse. Det er lidt ligesom da min veninde engang fortalte, at folk uopfordret rører ved hendes tatoveringer og siger ”nej, hvor er den flot.” Øh, tak, men du står altså og piller mig på overarmen eller inderlåret…

Hvad skal jeg gøre ved det? Alle gode forslag er velkomne.

2 kommentarer:

  1. Hehe, ja den kender jeg alt for godt.
    Og maven er jo så meget værre end fx. at blive spontant aet på armen.
    Jeg foreslår at du ligesom hopper et lille skridt tilbage når du ser dem komme, mens du giver dem et forskrækket "hvad er du ude på?" blik. Den har virket godt for mig, men det kræver at du ved hvad der skal til at ske.
    Når de først er der ved jeg det sgu ikke... sarkasme eller en pæn henvisning til denne post?

    SvarSlet
  2. Jeg synes det er helt fair at sige direkte til folk, at din mave ikke er fælleseje. (De bliver også så dejlig paf hvis du siger det, og så kan de sgu lære det!)Fint nok at folk gerne vil mærke på vidunderligheden, men det mindste man kan gøre, er sgu at spørge først! Man ville heller ikke røre uden at spørge, på en der havde fået lavet bryster "bare for at mærke"!
    Og hvis folk ikke er okay med det, så ærgeligt for dem. Du kommer til at skulle sætte endnu flere grænser, når først han/hun kommer ud, så det er bare med at komme i gang med kridtet og tegne streger! :o)

    SvarSlet